Forhold til anden planlægning og lovgivning

Et kommuneplantillæg må ikke stride mod regler eller beslutninger efter anden lovgivning, som er bindende for kommuneplanlovgivningen. I det følgende beskrives kommuneplantillæggets forhold til anden lovgivning.

Kommuneplan 2021

Kommuneplantillægget skal forholde sig til gældende kommuneplan. I de nedenstående behandles de temaer fra kommuneplanen der er relevante for kommuneplantillægget.

Der oprettes en ny ramme E 1.10 for en del af Industriområde Nord. Den nye ramme oprettes for at muliggøre lokalplan 165. Nedenfor ses kommuneplanramme E 1.2 inden vedtagelse af dette kommuneplantillæg 017.

Kommuneplanramme E 1.2 før vedtagelse af kommuneplantillæg 017

Eksisterende kommuneplanramme E 1.2

Ved endelig vedtagelse af dette kommuneplantillæg sker en delvis aflysning af kommuneplanramme E 1.2 for det område der bliver til kommuneplanramme E 1.10. Nedenfor ses kommuneplanramme E 1.10 og den nye afgrænsning af kommuneplanramme E 1.2.

Kommuneplanramme E 1.2 og E 1.10 efter vedtagelsen af kommuneplantillæg 017

Nye kommuneplanrammer E 1.2 og E 1.10

Samtidig med udarbejdelse af dette tillæg, udarbejdes lokalplan 165. 

Med vedtagelse af kommuneplantillæg 017 er lokalplan 165 i overensstemmelse med gældende kommuneplan.

Planområdet ligger i Frederikssund, som sammen med Græse Bakkeby og Vinge udgør kommunens regionale center. Det er kommunens største byområde med en koncentration af arbejdspladser, specialbutikker, uddannelsessteder, kulturtilbud og servicefunktioner.

Frederikssund, Græse Bakkeby og Vinge indgår som ”fingerby”, som rummer de byområder, hvor det på statsligt niveau ønskes, at hovedstadsområdet vækst koncentreres jf. Fingerplan 2019. Status som del af fingerbyen giver kommunens regionale center gode vilkår for udvikling. Inden for det regionale center ønske Frederikssund Kommune at udnytte sit potentiale, og at fastholde og udbygge sin position i konkurrencen med hovedstadsområdets større byer om at tiltrække vækst og fremtidsmuligheder indenfor handel, erhverv, uddannelse, kultur og bosætning mv.

Kommuneplantillægget underbygger kommunens byudviklingsstrategi ved ikke at muliggøre anvendelser, der vil være i konkurrence med handel, kultur, turisme og byliv, som kommunen ønsker at koncentrere i bymidten.

Frederikssund Kommune skal inddrage hensynet til risikoen for større uheld i planlægningen forud for fastlæggelse af bestemmelser for arealanvendelsen i en kommune- og lokalplan, som omfatter arealer, der ligger nærmere end 500 meter eller inden for en større passende sikkerhedsafstand fra en risikovirksomhed.

Kommuneplanrammer E 1.2 og E 1.10 samt bufferzone på 500 m fra risikovirksomheden Topsoe

En mindre del af det nordlige planområde ligger nærmer end 500 meter fra risikovirksomheden Topsoe.

Forud for tilvejebringelsen af nærværende lokalplan er der foretaget en høring af berørte risikomyndigheder jf. § 3, stk. 1 i Bekendtgørelse om planlægning omkring risikovirksomheder. Følgende risikomyndigheder er hørt: Miljøstyrelsen, Arbejdstilsynet, Nordsjællands Politi og Frederiksborg Brand og Redning.

Der er modtaget 2 høringssvar. Høringssvarene gav ikke anledning til at fortage yderligere sikkerhedsmæssige foranstaltninger i planlægningen.

En del af planområdet ligger indenfor støjkonsekvenszonen for svæveflyklubben i Græse Ådal, Frederikssund Frederiksværk Flyveklub.

Kommuneplanrammerne E 1.2 og E 1.10 samt støjkonsekvenszone

Indenfor støjkonsekvenszonen må der ikke etableres støjfølsom arealanvendelse, herunder bygges boliger og lignende, med mindre den fremtidige anvendelse sikres mod støjgener.

Kommuneplantillægget muliggør kontor- og serviceerhverv, hvilket er en støjfølsomanvendelse.

Svæveflyklubben har en gældende miljøgodkendelse af 27. marts 2001. I miljøgodkendelsen står der, at støjen fra svæveflyklubben kommer fra selve flyene og det trækspil, der anvendes til optræk af flyene ved opstart. 

Det konstateres i miljøgodkendelsen, at det er muligt for svæveflyklubben, at overholde Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser ved de boliger, der ligger tættest på svæveflyklubben på Bytoften 11 og Fjordparken 32, 3600 Frederikssund.

Frederikssund Kommune vurderer derfor, at planlægningen ikke er forhindret af støjkonsekvenszonen for svæveflyklubben i Græse Ådal, Frederikssund Frederiksværk Flyveklub.

Erhvervsområder forbeholdt produktionsvirksomheder

Ifølge planlovens § 11 a stk. 1 nr. 25 skal kommuneplaner skal indeholde retningslinjer og udpegninger på kort af erhvervsområder forbeholdt produktionsvirksomheder.

I de nationale interesser i kommuneplanlægningen er virksomheden CRODA, der ligger indenfor planområdet udpeget som produktionsvirksomhed af national interesse. Udpegningen er sket efter vedtagelsen af kommuneplan 2021. Dette kommuneplantillæg udlægger derfor virksomheden CRODA til erhvervsområde forbeholdt produktionsvirksomheder jf. nedenstående kort.

Placering af erhvervsområde forbeholdt produktionsvirksomheder

Konsekvensområder omkring erhvervsområder forbeholdt produktionsvirksomheder

Ifølge planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 26, skal kommuneplanen indeholde retningslinjer for beliggenheden af konsekvensområder omkring erhvervsområder forbeholdt produktionsvirksomheder, transport- og logistikvirksomheder. Konsekvensområdet kan fastsættes som en fast grænse på f.eks. 500 m eller efter en konkret vurdering af, hvilken forureningsbelastning de pågældende virksomheder har og virksomhedernes udviklingsbehov.

Jf. Revideret miljøgodkendelse af CRODA af 4. marts 2021 fremgår det, at i forhold til støj, lugt, støv og anden luftforurening overholder virksomheden Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier.

Grundet ovenstående miljøgodkendelse udpeges ikke et konsekvensområde i forbindelse med udlægningen af CRODA som produktionsvirksomhed kommuneplan 2021.

Planloven

Planområdet ligger i den kystnære del af byzonen, der ligger ud til kysterne, eller som indgår i et samspil med kystlandskabet. Kommunalbestyrelsen skal for de kystnære dele af byzonerne vurdere de fremtidige bebyggelsesforhold, herunder bygningshøjder, med henblik på;

1) at ny bebyggelse indpasses i den kystlandskabelige helhed,

2) at der tages hensyn til bevaringsværdige helheder i bystrukturen og til naturinteresser på de omgivende arealer,

3) at der tages hensyn til nødvendige infrastrukturanlæg, herunder havne, og

4) at offentligheden sikres adgang til kysten.

Jf. Planlovens § 16 stk. 5 skal der ved planlægning for bebyggelse og anlæg i de kystnære dele af byzonerne, der vil påvirke kysten visuelt, redegøres for påvirkningen. Såfremt bebyggelsen afviger væsentligt i højde eller volumen fra den eksisterende bebyggelse i området, skal der gives en begrundelse herfor.

Planområdet er beliggende i byzone ca. 700 m fra kysten.

Kommuneplantillægget muliggør bebyggelse i 15 meters højde og i 25 meters højde for et mindre, men højtliggende, område. Lokalplan 165 fastsætter dog bestemmelser om, at bebyggelsen tættest på Byvej højest kan være i 5 meters højde.

Grundet mulighederne for højt byggeri vil den nye bebyggelse være synlig fra flere forskellige steder set fra kysten. Set fra nogle steder, vil bebyggelsen være en afvigelse fra den eksisterende kystlinje, mens bebyggelsen set fra andre steder, ikke vil være en afvigelse fra eksisterende kystlinje.

Visualisering af bebyggelse i 25 og 15 meters højde til venstre i billeder. Topsoe til højre i billedet. Visualiseringen er lavet 1,7 km fra bebyggelsen.

Kystlinjen set fra bugten nord for virksomheden Topsoe viser, at bebyggelsen på Linderupvej er i første række mod kysten. På Linderupvej ligger åben-lave boligbebyggelse i 1½ etage med røde tage. Bebyggelsen på 15 og 25 meter med fladt tag vil være en afvigelse fra eksisterende kystlinje.

Virksomheden Topsoe er også dominerende for kystlinjen set fra bugten. Topsoes bebyggelse er varierede i højde men op mod 18 meter. Bebyggelsen er store voluminer med fladt tag i hvide og grå nuancer. I samspil med Topsoe vurderes bebyggelsen i 15 og 25 meter i erhvervsområdet at være mindre dominerende for kystlandskabet ift. volumen og højden, men er ikke en uvæsentlig ændring.

Kystlinjen for Frederikssund by med visualisering af ny bebyggelse i 25 meters højde til venstre for skårstene tilhørende fjernvarmeværket. Visualiseringen er lavet 2,6 km fra bebyggelsen.

Visualisering af ny bebyggelse i 25 meters højde set i samspil med kystlinjen for Frederikssund by set tættere på. Visualiseringen af bebyggelsen er til venstre for skårstene tilhørende fjernvarmeværket. Visualiseringen er lavet 2,6 km fra bebyggelsen.

Kystlinjen set syd for Kronpris Frederiksbro viser, en bebygget kystlinje, hvor der både ses  etageboligbebyggelse på 3-5 etager, åben-lav og tæt-lav boligbebyggelse. Skorstene tilhørende fjernvarmeværket og en etage boligbebyggelse på 14 etager. Der er i dag afskærmende bebyggelse i mellem bebyggelsen på 25 meter og kysten. Bebyggelsen på 25 meter med fladt tag vurderes ikke at være en væsentlig ændring i volumen eller højden for kystlinjen set syd for Kronpris Frederiksbro. 

Frederikssund Kommune vurderer, at afvigelsen fra eksisterende kystlinje vil være en væsentlig afvigelse. Frederikssund Kommune planlægger alligevel for bebyggelse i 25 meters højde, der afviger fra eksisterende kystlinje, på netop denne lokation, da bebyggelsen er lokaliseret i et eksisterende erhvervsområde, hvor flere af kommunens større virksomheder allerede er lokaliseret. Ved at tillade virksomhederne i området, at udvide indenfor det eksisterende erhvervsområde giver virksomhederne mulighed for at benytte eksisterende bygninger, infrastruktur, produktion med mere. Dette gør at virksomhederne ikke skal ud og etablere sig forfra på en helt ny lokation.

Bebyggelse i 25 meters højde er dertil kun tilladt i midten og indenfor en mindre del af erhvervsområdet. Bygningens højden for omkringliggende bebyggelse sættes til 15 meter og der er dermed en nedtrapning af bebyggelsen i erhvervsområdet ud mod omkringliggende områder. 

Frederikssund Kommune ønsker dertil at skabe et attraktivt og fremtidssikret erhvervsområde med udviklingsmuligheder samt imødegå de eksisterende virksomheders ønsker til og muligheder for at udvide og vækste.

I de nationale interesser i kommuneplanlægningen er virksomheden CRODA udpeget som en produktionsvirksomhed af national interesse.

Der er redegjort for indarbejdelsen af CRODA som "Erhvervsområder forbeholdt produktionsvirksomheder" i gældende kommuneplan i afsnittet produktionsvirksomheder under kommuneplan 2021.

Opmærksomhedszone omkring erhvervsområder forbeholdt produktionsvirksomheder af national interesse

Planområdet ligger indenfor opmærksomhedszonen på 1.500 m fra produktionsvirksomhederne CRODA og Topsoe.

Kommunen må ikke planlægge for miljøfølsom anvendelse i områderne omkring produktions-, transport- og logistikvirksomheder af national interesse, hvis planlægningen kan medføre en skærpelse af virksomhedernes miljøvilkår. Ved miljøfølsom anvendelse menes her, (by)funktioner som er følsomme over for forurening/gener i form af støj, lugt, støv og anden forurening. Miljøfølsom anvendelse kan f.eks. være boliger, institutioner, kontorer, rekreative formål.

Kommunen skal derfor ved planforslag inden for opmærksomhedszonen kunne redegøre for, at virksomhedens miljøvilkår ikke skærpes som følge af planlægningen.

Dette kommuneplantillæg muliggør anvendelsen kontor- og serviceerhverv indenfor planområdet og indenfor opmærksomhedszonen for produktionsvirksomhederne.

Der er for de eksisterende kontorer/virksomheder indenfor planområdet ikke registeret udfordringer med støj, lugt, støv eller anden luftforurening fra CRODA eller Topsoe.

Jf. Revideret miljøgodkendelse af CRODA af 4. marts 2021 fremgår det, at i forhold til støj, lugt, støv og anden luftforurening overholder virksomheden Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier. Muligheden for kontor- og serviceerhverv vil derfor ikke skærpe miljøvilkår for CRODA.

Tættere på produktionsvirksomheden, Topsoe, end området, som kommuneplantillægget omhandler findes boligområder, som er mere støjfølsomme end planområdet, kontor- og serviceerhverv dvs. har lavere vejledende grænseværdier. Mod boligområderne skal produktionsvirksomheden, Topsoe, overholde Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier, hvorfor det ikke vurderes problematisk, at nærværende kommuneplantillæg udlægger en ramme til blandt andet kontor- og serviceerhverv.
Dertil har Frederikssund Kommune i gældende kommuneplan udlagt en konsekvenszone for produktionsvirksomheden, Topsoe. Konsekvenszonen er kun udlagt allertættest på virksomheden, da Topsoe på disse arealer ikke kan overholde gældende støjgrænser. Udenfor konsekvenszonen overholde Topsoe de gældende støjgrænser.

Anden lovgivning

Frederikssund kommune er omfattet af Fingerplan 2019, som sætter de overordnede rammer for fysiske planlægning i hovedstadsområdet. Fingerplanen fastlægger bl.a., hvor der må bygges nye boliger og erhverv, og hvor der skal være større grønne områder med plads til natur og friluftsliv.

Fingerplanen opdeler hovedstadsområdet i fire geografiske områder: Det indre storbyområde, det ydre storbyområde, de grønne kiler og det øvrige hovedstadsområde. Det indre storbyområde findes ikke i Frederikssund Kommune.

Planområdet ligger i det ydre storbyområde (Byfingrene), hvor der må der ske byudvikling. Byfunktioner, som har intensiv karakter, skal placeres indenfor de stationsnære områder.

Planområdet ligger ikke indenfor et stationsnært område og giver ikke mulighed for byfunktioner af intensiv karakter, der skal placeres inden for de stationsnæreområder. Der kan således ikke planlægges for intensiv udnyttelse af arealer - herunder kontorer med mange arbejdspladser.

Jævnfør bekendtgørelse nr. 1383 af 26. november 2016 om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter, skal der foretages en vurdering af, om det ansøgte i sig selv, eller i forbindelse med andre planer og projekter, kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt.

Der kan endvidere ikke gives tilladelse, hvis det ansøgte kan beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder i det naturlige udbredelsesområde for de dyre- og plantearter, der fremgår af habitatdirektivets bilag IV.

Natura-2000
Planen omfatter et område, som ligger ca. 400 meter fra nærmeste Natura 2000 område, Roskilde Fjord og Jægerspris Nordskov.

Det vurderes på baggrund af afstanden, at planen ikke påvirker et internationalt naturbeskyttelsesområde væsentligt.

Beskyttede arter
Området er et industrikvarter med mange befæstede arealer, som er uegnede som levested for dyr og planter.

I den indledende screening af planområdet blev der fundet potentielle yngle- og rasteområder for bilag IV-arterne markfirben og flagermus. Det drejede sig om to bygninger, en gruppe træer og et ubebygget areal. Planområdet rummer ikke oplagte yngle- og rasteområder for padder, da der ikke er våde/fugtige områder. 

Der er ikke i nogen databaser registreret arter opført på habitatdirektivets bilag IV inden for planområdet. I forbindelse med udarbejdelse af planen er der udført besigtigelser af planområdet mhp. at kortlægge eventuelle forekomster af yngle- og rasteområder for markfirben og flagermus. Besigtigelserne blev udført i foråret og sommeren 2023. Der blev hverken fundet individer af markfirben eller flagermus – ej heller yngle- eller rasteområder for arterne.

Planlægningen forudsætter ingen aktiviteter, som potentielt kan påvirke bilag IV-arter inden for eller i de nære omgivelser af planområdet. Da der ingen yngle- eller rastesteder er inden for planområdet, vurderes planlægningen ikke at have en miljøpåvirkning på områdets biologiske mangfoldighed.

Det vurderes, at planen ikke påvirker internationalt naturbeskyttelsesområde væsentligt, eller medfører beskadigelse/ødelæggelse af plantearter eller af yngle- og rasteområder for de dyrearter, der fremgår af habitatdirektivets bilag IV.

Frederikssund Kommune er omfattet af vandområdeplanerne 2021-2027 for vandområdedistrikt II - Sjælland. Hver vandplan opstiller mål for, hvordan miljøtilstanden skal være i områdets vandløb, søer, kystvande og grundvand.

Vandområdeplanerne skal forbedre det danske vandmiljø. De skal sikre renere vand i Danmarks kystvande, søer og vandløb i overensstemmelse med EU’s vandrammedirektiv.

For Byrådets fysiske planlægning gælder, at denne ikke må medføre forringelse af tilstanden i vandområder afgrænset i vandområdeplanerne eller forhindre opfyldelse af de fastlagte miljømål i vandområdeplanerne.

Planens område ligger ikke inden for et område med særlige drikkevandsinteresser (OSD). Området ligger ikke i et indvindingsopland eller i boringsnært beskyttelsesområde (BNBO).

Planensområde ligger indenfor et område med drikkevandsinteresser.

Det vurderes, at arealanvendelsen til erhvervsområde ikke vil medføre påvirkning eller en øget risiko for grundvandet, da planområdet ikke ligger indenfor et område med særlige drikkevandsinteresser, et indvindingsopland eller i et boringsnært beskyttelsesområde.

Planen forringer eller forhindrer ikke de fastlagte miljømål og er i overensstemmelse med vandområdeplanerne.

Området er udlagt til separatkloak. Regnvand fra befæstede arealer skal ledes til forsyningens regnvandsledning og spildevand skal ledes til forsyningens spildevandsledning.

Kommuneplantillægget område ligger indenfor fire kloakoplande, henholdsvis 433, 439, 445 og 447.

Afløbskoefficienten på 0,5 for den enkelte matrikel skal overholdes jf. Kommunens spildevandsplanen.

Tilladelser fra andre myndigheder

Hele området er områdeklassificeret som lettere forurenet. Dele af området er endvidere er kortlagt som jordforurenet, vidensniveau 1 og 2 i henhold til jordforureningsloven. Ændring af det kortlagte areals anvendelse til en mere følsom anvendelse kræver derfor en tilladelse efter § 8 i Jordforureningsloven.

Da kommuneplantillægget ikke ændrer på områdets anvendelse, som fortsat skal være erhvervsområde, har jordforureningen kun betydning, hvis der skal flyttes jord væk fra området.

Der er anmeldepligt ved flytning af jord i områder, der er kortlagt som forurenet samt ved flytning af jord bort fra områdeklassificerede arealer. Anmeldepligten betyder, at det skal anmeldes til kommunen.