Et kommuneplantillæg må ikke stride mod regler eller beslutninger efter anden lovgivning, som er bindende for kommuneplanlovgivningen. I det følgende beskrives kommuneplantillæggets forhold til anden lovgivning.
Kommuneplan 2021
Kommuneplantillægget skal forholde sig til gældende kommuneplan. Der er tjekket for overensstemmelse med kommuneplanen. I de nedenstående behandles de temaer fra kommuneplanen der berøres.
Planområdet ligger i Frederikssund, som sammen med Græse Bakkeby og Vinge udgør kommunens regionale center. Det er kommunens største byområde med en koncentration af arbejdspladser, specialbutikker, uddannelsessteder, kulturtilbud og servicefunktioner.
Frederikssund, Græse Bakkeby og Vinge indgår som ”fingerby”, som rummer de byområder, hvor man på statsligt niveau ønsker at koncentrere hovedstadsområdets vækst jf. afsnit om Fingerplanen. Status som del af fingerbyen giver kommunens regionale center gode vilkår for udvikling. Inden for det regionale center ønsker Frederikssund Kommune at udnytte sit potentiale og at fastholde og udbygge sin position i konkurrencen med hovedstadsområdets større byer ved at tiltrække vækst og fremtidsmuligheder inden for handel, erhverv, uddannelse, kultur og bosætning mv.
Kommuneplantillægget underbygger kommunens byudviklingsstrategi ved at muliggøre bosætning tæt på gode kollektive transport muligheder og byfortætte i Frederikssund midtby, der sikrer befolkningsvækst i Frederikssund by. Byfortætningen vil være med til at skabe mere byliv i byen.
Planområdet ligger inden for et område, som i Kommuneplan 2021 er udpeget til et område med fokus på klimasikring. Inden for planområdet er der risiko for oversvømmelse ved havvandstigning og områder med risiko for oversvømmelser i forbindelse med skybrud.
Lokalplantillæg 007.1, som er udarbejdet sideløbende med dette kommuneplantillæg, muliggør etageboligbebyggelse på fjerde og femte etage af parkeringshuset, hvilket sikrer bebyggelsen mod både risiko for oversvømmelse ved havvandstigning og risiko for oversvømmelser i forbindelse med skybrud, da det ligger højt.
Frederikssund Kommune vurderer på den baggrund, at den nye boligbebyggelse er sikret mod oversvømmelse ved havvandstigninger og oversvømmelser i forbindelse med skybrud.
Kommuneplantillægget ændrer kommuneplanramme C 1.4, hvad angår bebyggelsesprocent og etageantal. Bebyggelsesprocenten ændres fra højest 120 til højest 230. Det højeste etageantal ændres fra 3 til 5.
Når Byrådet vedtager kommuneplantillæg 021, er lokalplantilllæg 007.1 i overensstemmelse med gældende kommuneplan.
Planloven
Planområdet ligger i den kystnære del af byzonen, der ligger ud til kysterne, eller som indgår i et samspil med kystlandskabet. Kommunalbestyrelsen skal for de kystnære dele af byzonerne vurdere de fremtidige bebyggelsesforhold, herunder bygningshøjder, med henblik på:
- at ny bebyggelse indpasses i den kystlandskabelige helhed
- at der tages hensyn til bevaringsværdige helheder i bystrukturen og til naturinteresser på de omgivende arealer
- at der tages hensyn til nødvendige infrastrukturanlæg, herunder havne
- at offentligheden sikres adgang til kysten.
Jf. Planlovens § 16 stk. 5 skal der ved planlægning for bebyggelse og anlæg i de kystnære dele af byzonerne, der vil påvirke kysten visuelt, redegøres for påvirkningen. Såfremt bebyggelsen afviger væsentligt i højde eller volumen fra den eksisterende bebyggelse i området, skal der gives en begrundelse herfor.
Planområdet er beliggende i byzone ca. 500 meter fra kysten.
Kystlinjen er en bebygget kystlinje, hvor der både ses etageboligbebyggelse på op til syv etager, åben-lav og tæt-lav boligbebyggelse. Dertil også skorstene tilhørende fjernvarmeværket og en etage boligbebyggelse på 14 etager. Mellem planområdet og kysten ligger der langs A C Hansens vej flere nye bebyggelser i tre til fire etager med saddeltag og enkelte bygninger med faldt tag i op til syv etager. Mellem kysten og planområdet ligger Kalvøen, som er en gammel ø, hvis naturlige terræn hæver sig op i 9 m, og er dækket med tæt skov. Kalvøen skærmer dermed for, at bebyggelsen i planområdet fra syd og vest. Lokalplantillægget fastsætter bestemmelser om, at boliger på butikscenterets parkeringshus ikke afviger fra butikscenteret og boliger på butikscenteret ift. højde og volumen.
Anden lovgivning
Frederikssund kommune er omfattet af Fingerplanen 2019, som sætter de overordnede rammer for fysisk planlægning i hovedstadsområdet. Fingerplanen fastlægger bl.a., hvor der må bygges nye boliger og erhverv, og hvor der skal være større grønne områder med plads til natur og friluftsliv.
Fingerplanen opdeler hovedstadsområdet i fire geografiske områder: det indre storbyområde, det ydre storbyområde, de grønne kiler og det øvrige hovedstadsområde. Det indre storbyområde findes ikke i Frederikssund Kommune.
Planområdet ligger i det ydre storbyområde inden for byfingeren, hvor der må ske byudvikling. Byfunktioner, som har intensiv karakter, skal placeres inden for de stationsnære områder.
Planområdet er indenfor et stationsnært område. Der planlægges i dette lokalplantillæg ikke for en byfunktion af intensiv karakter, såsom koncertarena, store kontorfaciliterer eller butikscenter. Kommuneplantillægget muliggør en høj bebyggelsesprocent på 230% og en bygningshøjde på 16 meter.
Den byudvikling, som kommuneplantillægget giver mulighed for, vurderes at være i overensstemmelse med Fingerplanen.
Frederikssund Kommune skal sikre, om det ansøgte i sig selv, eller i forbindelse med andre planer og projekter, ikke påvirker et Natura 2000-område væsentligt, jævnfør bekendtgørelse nr. 1383 af 26. november 2016 om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter.
Frederikssund Kommune kan ikke give tilladelse, hvis det ansøgte kan beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder i det naturlige udbredelsesområde for de dyre- og plantearter, der fremgår af habitatdirektivets bilag IV.
Planområdet ligger ca. 500 m fra Roskilde Fjord, der er Natura 2000-område. Da planområdet i forvejen i vid udstrækning er bebygget og næsten fuldstændigt befæstet, og da lokalplantillægget, der udarbejdes samtidig med dette kommuneplantillæg, kun muliggør ny bebyggelse oven på eksisterende bebyggelse, vurderer Frederikssund Kommune, at planen ikke påvirker internationale naturbeskyttelsesområder væsentligt eller beskadiger/ødelægger plantearter eller yngle- og rasteområder for de dyrearter, der fremgår af habitatdirektivets bilag IV.
Frederikssund Kommune er omfattet af vandområdeplanerne 2021-2027 for vandområdedistrikt II – Sjælland. Hver vandområdeplan opstiller mål for, hvordan miljøtilstanden skal være i områdets vandløb, søer, kystvande og grundvand.
Vandområdeplanerne skal forbedre det danske vandmiljø. De skal sikre renere vand i Danmarks kystvande, søer og vandløb i overensstemmelse med EU’s vandrammedirektiv.
Byrådets fysiske planlægning må ikke forringe tilstanden i vandområder afgrænset i vandområdeplanerne eller forhindre, at de fastlagte miljømål i vandområdeplanerne kan opfyldes.
Grundvand
Planområdet ligger hverken inden for områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD), områder med drikkevandsinteresser (OD), indvindingsområder eller indvindingsoplande. Den planlagte anvendelse indenfor planområdet vil ikke udgøre en risiko for grundvandsbeskyttelsen.
Søer, vandløb og kystvand
Planområdet er i umiddelbar nærhed af et målsat vandløb, Sillebro Å. Området omfatter et allerede befæstet område med overfladevandhåndtering og vil fortsat selv håndtere overfladevandet. Der vil derfor ikke ske påvirkning af afstrømningen til Sillebro Å, eller den nedstrøms målsatte Roskilde Fjord.
Planlægningen forringer eller forhindrer ikke de fastlagte miljømål og er i overensstemmelse med vandområdeplanerne.
Planområdet er separatkloakeret, således at spildevand og overfladevand afledes i hvert sit ledningssystem.
Spildevand ledes til forsyningens spildevandsledning og videre til Frederikssund renseanlæg.
Da ny bebyggelse kun sker i højden stiger befæstelsesgraden ikke. Afløbskoefficient ændres derfor ikke.
Kommuneplantillægget er i overensstemmelse med kommunens gældende spildevandsplan.
Det er den til enhver tid gældende spildevandsplan for området, der bestemmer, hvordan spildevand og overfladevand skal håndteres inden for planområdet.