Forhold til anden planlægning og lovgivning

Et kommuneplantillæg må ikke stride mod regler eller beslutninger efter anden lovgivning, som er bindende for kommuneplanlovgivningen. I det følgende beskrives kommuneplantillæggets forhold til anden lovgivning.

Kommuneplan 2021

Kommuneplantillægget skal forholde sig til gældende kommuneplan. Der er tjekket for overensstemmelse med kommuneplanen. I de nedenstående behandles de temaer fra kommuneplanen der berøres.

Kommuneplantillægget opretter et nyt rammeområde, BB 1.9, som muliggør etageboliger med en bebyggelsesprocent på 110, et etageantal på op til 14 etager samt en højde på op til 41 meter. Ligeledes muliggør rammeområdet erhverv med en bebyggelsesprocent på 100. Rammeområde BB 1.9 vist med rødt er placeret inden for det eksisterende rammeområde BB 1.3 vist med blåt på oversigtskort 1 nedenfor.

Samtidig med udarbejdelse af dette kommuneplantillæg, udarbejdes lokalplanforslag 047.1 - tillæg til lokalplan 047 inden for rammeområde BB 1.9, som muliggør en bebyggelsesprocent på 110 gældende for etageboliger samt ændring af etageantal og anvendelsesbestemmelser for ét byggefelt fra erhverv til bolig. Ligeledes fastholdes en bebyggelsesprocent på 100 for erhverv.

Ved endelig vedtagelse af dette kommuneplantillæg og oprettelse af rammeområde BB 1.9 sker en delvis aflysning af rammeområde BB 1.3 for det område der vedrører rammeområde BB 1.9.

 

Oversigtskort 1: Viser det nye rammeområde BB 1.9 (rød) og det ændrede rammeområde BB 1.3 (Blå)

Byudviklingsstrategi

Planområdet ligger i Frederikssund, som sammen med Græse Bakkeby og Vinge udgør kommunens regionale center. Det er kommunens største byområde med en koncentration af arbejdspladser, specialbutikker, uddannelsessteder, kulturtilbud og servicefunktioner.

Frederikssund, Græse Bakkeby og Vinge indgår som ”fingerby”, som rummer de byområder, hvor man på statsligt niveau ønsker at koncentrere hovedstadsområdets vækst jf. afsnit om Fingerplanen. Status som del af fingerbyen giver kommunens regionale center gode vilkår for udvikling. Inden for det regionale center ønsker Frederikssund Kommune at udnytte sit potentiale og at fastholde og udbygge sin position i konkurrencen med hovedstadsområdets større byer ved at tiltrække vækst og fremtidsmuligheder inden for handel, erhverv, uddannelse, kultur og bosætning mv.

Kommuneplantillægget underbygger kommunens byudviklingsstrategi ved at muliggøre bosætning tæt på gode kollektive transport muligheder og byfortætte i Frederikssund by, der sikrer befolkningsvækst i Frederikssund by. Byfortætningen vil være med til at skabe mere byliv i byen.

Planområdet ligger delvist inden for et område, som i Kommuneplan 2021 er udpeget til et område med fokus på klimasikring. Inden for en del af lokalplanområdet er der risiko for oversvømmelse ved havvandstigning og oversvømmelser i forbindelse med skybrud.

Planen muliggør byggeri, fælles opholds- og friarealer samt parkering inden for områder, som har en kote over 3 DVR90.

Frederikssund Kommune vurderer på den baggrund, at planområdet er sikret mod oversvømmelse ved havvandstigninger og oversvømmelser i forbindelse med skybrud.

Planloven

Planområdet ligger i den kystnære del af byzonen, der ligger ud til kysterne, eller som indgår i et samspil med kystlandskabet. Kommunalbestyrelsen skal for de kystnære dele af byzonerne vurdere de fremtidige bebyggelsesforhold, herunder bygningshøjder, med henblik på:

  1. at ny bebyggelse indpasses i den kystlandskabelige helhed
  2. at der tages hensyn til bevaringsværdige helheder i bystrukturen og til naturinteresser på de omgivende arealer
  3. at der tages hensyn til nødvendige infrastrukturanlæg, herunder havne
  4. at offentligheden sikres adgang til kysten.

Ved kommuneplanlægning for bebyggelse og anlæg i de kystnære dele af byzonerne, der vil påvirke kysten visuelt, skal kommuneplantillægget redegøre for påvirkningen. Hvis bebyggelsen afviger væsentligt i højde eller volumen fra den eksisterende bebyggelse i området, skal det begrundes.

Området for denne plan er beliggende i byzone ca. 620 m fra kysten, som udgøres af Roskilde Fjord. Kystlinjen er en bebygget kystlinje, hvor der både ses etagebebyggelse op til syv etager samt åben-lav og tæt-lav. Desuden er der mellem den muliggjorte bebyggelse og kystlinjen skorstene tilhørende fjernvarmeværket samt et etagebyggeri i 14 etager.

Planen fastsætter bestemmelser om højde og volumen på bebyggelse, som sikrer, at denne ikke afviger fra den eksisterende bebyggelse i området.

 

Anden lovgivning

Frederikssund kommune er omfattet af Fingerplanen 2019, som sætter de overordnede rammer for fysisk planlægning i hovedstadsområdet. Fingerplanen fastlægger bl.a., hvor der må bygges nye boliger og erhverv, og hvor der skal være større grønne områder med plads til natur og friluftsliv.

Fingerplanen opdeler hovedstadsområdet i fire geografiske områder: det indre storbyområde, det ydre storbyområde, de grønne kiler og det øvrige hovedstadsområde.

Planområdet ligger i det ydre storbyområde inden for byfingeren, hvor der må ske byudvikling. Byfunktioner, som har intensiv karakter, skal placeres inden for de stationsnære områder.

Planområdet er indenfor et stationsnært område. Der planlægges i dette kommuneplantillæg ikke for en byfunktion af intensiv karakter, såsom koncertarena, store kontorfaciliterer eller butikscenter. Kommuneplantillægget muliggør en forøgelse af bebyggelsesprocenten fra 100 til 110 for den enkelte ejendom.

Den byudvikling, som kommuneplantillægget giver mulighed for, vurderes at være i overensstemmelse med Fingerplanen.

Jævnfør bekendtgørelse nr. 1383 af 26/11/2016 om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter, skal der foretages en vurdering af, om det ansøgte i sig selv, eller i forbindelse med andre planer og projekter, kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt.

Der kan endvidere ikke gives tilladelse, hvis det ansøgte kan beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder i det naturlige udbredelsesområde for de dyre- og plantearter, der fremgår af habitatdirektivets bilag IV.

Planområdet er beliggende i en afstand af ca. 820 meter til nærmeste Natura 2000 områder, 136 Roskilde Fjord, som rummer Habitatområde H120 samt Fuglebeskyttelsesområde F105.

Frederikssund Kommune vurderer, at det det byggeri, som kommuneplantillægget giver mulighed for, ikke væsentligt vil påvirke internationale beskyttelsesområder.

Der er ikke registreret andre bilag IV arter eller beskyttet natur inden for planområdet.

Såfremt der fælles træer, skal disse undersøges for egnethed i forhold til eventuelle rastende flagermus. I forbindelse med udarbejdelsen af lokalplan 047.1 - tillæg til lokalplan 047 byomdannelse ved Løgismose er der blevet undersøgt for egnethed i forhold til rastende og ynglende flagermus. Undersøgelsen konkluderede, at træerne ikke var egnede til rastende eller ynglende flagermus.

Frederikssund Kommune vurderer, at kommuneplantillægget ikke vil påvirke bilag IV arter eller beskyttet natur.

 

Frederikssund Kommune er omfattet af vandområdeplanerne 2021-2027 for vandområdedistrikt II – Sjælland. Hver vandområdeplan opstiller mål for, hvordan miljøtilstanden skal være i områdets vandløb, søer, kystvande og grundvand.

Vandområdeplanerne skal forbedre det danske vandmiljø. De skal sikre renere vand i Danmarks kystvande, søer og vandløb i overensstemmelse med EU’s vandrammedirektiv.

Byrådets fysiske planlægning må ikke forringe tilstanden i vandområder afgrænset i vandområdeplanerne eller forhindre, at de fastlagte miljømål i vandområdeplanerne kan opfyldes.

Grundvand
Planområdet ligger inden for et område med drikkevandsinteresser (OD).

Frederikssund Kommune vurderer, at arealanvendelsen til blandet boligområde ikke vil påvirke eller øge risikoen for grundvandet.

Søer, vandløb og kystvand
Kommuneplantillægget forringer eller forhindrer ikke de fastlagte miljømål og er i overensstemmelse med vandområdeplanerne.

Planområdet er separatkloakeret, således at spildevand og overfladevand afledes i hvert sit ledningssystem.


Spildevand ledes til forsyningens spildevandsledning og videre til Frederikssund renseanlæg.
Inden for planområdet ledes overfladevandet primært på overfladen, så det får en rekreativ værdi for området/Inden for planområdet ledes overfladevandet til underjordisk ledning.

Afløbskoefficienten på 0,6 for city området skal overholdes jf. Spildevandsplanen.

Hvis der befæstes mere, og beregninger viser, at afløbskoefficienten overskrides, skal den enkelte grundejer etablere forsinkelse inden for egen matrikel, så spildevandsplanens krav om afløbskoefficient overholdes.

Overfladevand inden for planområdet forsinkes, eksempelvis et større græsbeklædt tørbassin.

Kommuneplantillægget er i overensstemmelse med kommunens gældende spildevandsplan/tillæg til Spildevandsplanen.
Det er den til enhver tid gældende spildevandsplan for området, der bestemmer, hvordan spildevand og overfladevand skal håndteres inden for planområdet.