Forhold til anden planlægning og lovgivning

Et kommuneplantillæg må ikke stride mod regler eller beslutninger efter anden lovgivning, som er bindende for kommuneplanlovgivningen. I det følgende beskrives kommuneplantillæggets forhold til anden lovgivning.

Kommuneplan 2021

Kommuneplantillægget skal forholde sig til gældende kommuneplan. Der er tjekket for overensstemmelse med kommuneplanen. I de nedenstående behandles de temaer fra kommuneplanen der berøres.

Der oprettes tre nye rammeområder.

Rammeområde B 3.36 fastlægger anvendelsen til boligområde i form af tæt-lav boligbebyggelse. Bebyggelsesprocenten er fastlagt til 30 for området under ét. Etageantal er højst 1½ og bygningshøjde på maks. 8,5.

Rammeområde LT 3.1 fastlægger anvendelsen til landområde til teknisk anlæg i form af regnvandsbassin, vejareal og støjskærm mv. Der kan etableres stier indenfor området. Området fastholdes i landzone. 

Rammeområde LBB 3.6 fastlægger anvendelsen til landområde med landbrugsejendommen Bjørnshøjgård med eksisterende anvendelse til erhverv og bolig. Rammeområdet fastholdes i landzone. 

De nye rammer oprettes for at muliggøre lokalplan 123 for boligområde ved Roskildevej i Jørlunde. 

Ved endelig vedtagelse af dette kommuneplantillæg sker en delvis aflysning af kommuneplanramme B 3.27 for det område, der vedrører kommuneplantillægget, se kortbilag 2. 

Samtidig med udarbejdelse af dette tillæg, udarbejdes lokalplanforslag 123. 

Med vedtagelse af kommuneplantillæg 003 er lokalplan 123 i overensstemmelse med gældende kommuneplan.

Landsby og kulturmiljø
Lokalplanområdet ligger i Jørlunde, der er en landsby med byzonestatus. Frederikssund Kommune ønsker at fastholde den enkelte landsbys særlige identitet og kvaliteter, samtidig med, at landsbyerne skal kunne følge med tiden. Landsbyernes lokale samlingssteder og deres placering i smukke landskaber skal underbygges.

Lokalplanen og kommuneplantillægget underbygger kommunens byudviklingsstrategi ved at sikre udvikling af lokal karakter med op til 24 nye rækkehuse, der med 1½ og 1 etage og sadeltage indpasses i det eksisterende landsbymiljø. Ved at bevare og genanvende den eksisterende gård med have og lindeallé fastholdes en del af stedets kulturmiljø og Jørlundes identit, med de firelængede gårde spredt i byen.

Lokalplanområdet ligger inden for et område, som i Kommuneplan 2021 er udpeget til et område med fokus på klimasikring. Det skyldes, at der er mindre områder indenfor lokalplanafgrænsningen, hvor der er risiko for oversvømmelser i forbindelse med skybrud.

Billedet viser bluespot for lokalplanområdet

Bortset fra de fire nordligst placerede boliger i delområde I placeres boligerne udenfor bluespot-områder. Bluespot-området med de fire boliger ligger i kote 29,75 DVR90. Med en lokal terrænregulering til kote 30,00 DVR90 vil området her afvandes til et område mod nord, som i lokalplanen er udlagt til fælles friareal.

Frederikssund Kommune vurderer på den baggrund, at lokalplanområdet er sikret mod oversvømmelser i forbindelse med skybrud. 

Lokalplanområdet ligger helt eller delvist inden for et område, som i Kommuneplan 2021 er udpeget som ’Vedligeholdelsesområde’ (5M).

Målsætningen om vedligeholdelse indebærer, at udvikling i området skal ske under hensyntagen til med området karakteristiske træk som er: intensivt dyrkede landskab med husmandssteder og ekstensiv drift i tilknytning til det skrånende terræn og skovpartier.

Med lokalplanen tilpasses ny bebyggelse den eksisterende gård, idet have og gårdanlæg bevares og ny bebyggelse opføres i højest 1½ etager og med traditionelle saddeltage. Derudover placeres den nye bebyggelse bag det nye skovrejsningsområde Hørup Skov, der over tid reducerer indsigtsmulighederne til bebyggelsen fra nord.

På den baggrund har kommunen vurderet, at lokalplanen ikke vil svække områdets karakteristiske landskabstræk. 

Anden lovgivning

Frederikssund kommune er omfattet af Fingerplanen 2019, som sætter de overordnede rammer for fysisk planlægning i hovedstadsområdet. Fingerplanen fastlægger bl.a., hvor der må bygges nye boliger og erhverv, og hvor der skal være større grønne områder med plads til natur og friluftsliv.

Fingerplanen opdeler hovedstadsområdet i fire geografiske områder: det indre storbyområde, det ydre storbyområde, de grønne kiler og det øvrige hovedstadsområde. Det indre storbyområde findes ikke i Frederikssund Kommune.

Lokalplanområdet ligger i det øvrige hovedstadsområde. Her kan kommunen udlægge ny byzone, når planlægningen følger planlovens regler om byvækst, byudviklingen er af lokal karakter og sker i tilknytning til kommunecentre eller som afrunding af andre bysamfund, og byudviklingen bidrager til at fastholde en skarp grænse mellem by og land. Der skal herudover foretages en afvejning mellem byudviklingsinteresser og øvrige overordnede arealinteresser, fx hensyn til natur, landskab, oversvømmelsesrisiko og drikkevand.

Der er i dag ca. 120 boliger i Jørlunde, og med byggeri af de nye boliger vil antallet af boliger stige til ca. 145. Der er tale om en udvidelse af et eksisterende boligområde, og det er derfor Frederikssund Kommunes vurdering, at nye boliger på dette sted er af lokal karakter. Samtidig fungerer den nye bebyggelse som en afrunding af Jørlunde landsby. De nye rækkehuse underordner sig gården ved at flugte med gården på den vestlige side, som den eksisterende boligbebyggelse på Egevej gør det øst for gården. 

Frederikssund Kommune skal sikre, om det ansøgte i sig selv, eller i forbindelse med andre planer og projekter, ikke påvirker et Natura 2000-område væsentligt, jævnfør bekendtgørelse nr. 1383 af 26. november 2016 om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter.

Frederikssund Kommune kan ikke give tilladelse, hvis det ansøgte kan beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder i det naturlige udbredelsesområde for de dyre- og plantearter, der fremgår af habitatdirektivets bilag IV.

Planen omfatter ikke et Natura 2000-område. Der er ca. 2 km til nærmeste Natura 2000-område, som er Øvre Mølleådal, Furesø og Frederiksdal Skov.

Der er lavet undersøgelser af flagermusbestande (Bilag IV arter) for at afgøre, hvorvidt der er og i givet fald hvordan påvirkningen kan afværges. Undersøgelserne er foretaget med udgangspunkt i, at den eksisterende gård rives ned og de fleste af træerne i den eksisterende lindeallé fældes. 

Lokalplanen sikrer, at den eksisterende gård bevares. Ligeledes sikrer lokalplanen, at Lindealléen bevares, dog kan der være behov for at fælde enkelte træer pga. træernes tilstand. Der skal genplantes lindetræer i alléen ved fældning af eksisterende. Overordnet betyder bevaring af gården og de fleste af de gamle lindetræer, at forholdene for flagermus isoleret set er blevet bedre ift. undersøgelsernes udgangspunkt. 

Såfremt træer skal fældes, skal det ske jf. artfredningsbekendtgørelsen nr. 521 af 25/03/21 §6 stk. 4, der foreskriver, at ” Hule træer og træer med spættehuller må ikke fældes i perioden 1. november-31. august”.
Skal træer fældes i perioden fra 1. november-31. august, skal Miljøstyrelsen kontaktes, da de er myndighed på området.


Frederikssund Kommune vurderer, at planen ikke påvirker internationale naturbeskyttelsesområder væsentligt eller beskadiger/ødelægger plantearter eller yngle- og rasteområder for de dyrearter, der fremgår af habitatdirektivets bilag IV.

Frederikssund Kommune er omfattet af vandområdeplanen 2021-2027 for vandområdedistrikt II – Sjælland.

Hver vandområdeplan opstiller mål for, hvordan miljøtilstanden skal være i områdets vandløb, søer, kystvande og grundvand. Vandområdeplanerne skal forbedre det danske vandmiljø. De skal sikre renere vand i Danmarks kystvande, søer, vandløb og grundvand i overensstemmelse med EU’s vandrammedirektiv.

I vandområdeplanerne for 2021-2027 er målsætningen for vandløb, søer og kystvande at de skal opfylde krav om God økologisk tilstand og Godt økologisk potentiale samt God kemisk tilstand. Målsætningen for grundvandsforekomster er at de skal opfylde krav om God kemisk tilstand og God kvantitative tilstand. Disse er kaldes miljømål.

Byrådets fysiske planlægning må ikke forringe tilstanden i vandområder afgrænset i vandområdeplanen eller forhindre, at de fastlagte miljømål i vandområdeplanen kan opfyldes. Det vurderes at lokalplanen ikke vil forringe eller forhindre de fastlagte miljømål og i er overensstemmelse med vandområdeplanen for 2021-2027.

Lokalplanens område ligger inden for et område med særlige drikkevandsinteresser (OSD). 

Grundvandsforekomster i lokalplanområdet har målsætning om at opnå God kvantitative tilstand og God kemiske tilstand jf. vandområdeplaner (2021-2027). De terrænnære, regionale og dybe grundvandsforekomster i lokalplanområdet har en ringe kemiske tilstand. Der er foretaget en separat vurdering af projektets effekt på de målsatte grundvandsforekomster som følge af regnvandshåndteringen. Det er vurderet, at projektet ikke vil forringe og forhindre målopfyldelse af grundvandsforekomster, da der ikke ske nedsivning eller udsivning til grundvandet, da det etablerede regnvandsbassinet udføres med tæt bund og sider. 

Da der ikke sker nedsivning til grundvandet i lokalplanområdet som følge af lokalplanen, vurderes det, at lokalplanen ikke vil forringe eller forhindre de fastlagte miljømål for grundvand.

Søer, vandløb og kystvand
Det er en forudsætning, at tag- og overfladevandet fra lokalplanområdet renses og forsinkes i et regnvandsbassin før udledning. Derfor etableres et regnvandsbassin i lokalplanområdet. Regnvandsbassinet har udløbspunkt i Skindskjoldsrenden. Skindskjoldsrenden afvander nedstrøms til Græse Å. Græse Å munder ud i Roskilde Fjord. Både Græse Å og Roskilde Fjord (ydre del) er målsat i vandområdeplaner for 2021-2027. Den nedre del af Græse Å har ukendt kemisk tilstand og dårlig økologisk tilstand. I den øvre del af Græse Å har ikke-god kemisk tilstand og dårlig økologisk tilstand. Den ydre del af Roskilde Fjord har ringe økologisk tilstand og ikke-god kemisk tilstand.

Det vurderes ud fra en separat vurdering af projektets effekt som følge af regnvandshåndteringen, at udledningen af overfladevand fra regnvandsbassinet i det nye boligområde vil overholde de miljøkvalitetskrav, der er fastsat for ferske og marine vande. Det vurderes, at udledningen til Skindskjoldsrenden fra regnvandsbassinet ikke vil forringe tilstanden eller forhindre målopfyldelse i de to målsatte vandområder; Græse Å eller Roskilde Fjord (ydre del).

Det vurderes, at lokalplanen ikke vil forringe eller forhindre de fastlagte miljømål for vandløb og kystvande og er i overensstemmelse med vandområdeplanen for 2021-2027.

Samtidig med udarbejdelse af lokalplanen udarbejder Frederikssund Kommune tillæg til spildevandsplanen,  "Tillæg til spildevandsplan 2013-2021, Roskildevej 7, Jørlunde, Ny boligbebyggelse, Nyt separatkloakeret opland 176". 

En del af området er omfattet af Spildevandsplan 2013-2021 og udlagt som fælleskloakeret. Spildevandsforsyningen varetages af Novafos

Hele lokalplanens område skal separatkloakeres, ligesom der skal etableres et regnvandsbassin og etableres et nyt udløb til recipient. Derfor skal der udarbejdes et tillæg til spildevandsplanen.

Der er sideløbende med lokalplanen foretaget undersøgelser og lavet vurderinger af mulighederne for regnvandshåndtering. Der vil således blive etableret et regnvandsbassin indenfor delområde III i lokalplan 123. 

Der er i lokalplanens bestemmelser fastsat en maksimal befæstelsesgrad på 35% for delområde I og 50% for delområde II. Hvis der befæstes mere, og beregninger viser, at afløbskoefficienten overskrides, skal den enkelte grundejer etablere forsinkelse inden for egen matrikel, så spildevandsplanens krav om afløbskoefficient overholdes. 

Bebyggelsen kan først tages i brug når tillæg til spildevandsplanen er vedtaget, og der er sket tilslutning til forsyningens hhv. regnvands- og spildevandsledning.

Lokalplanen er i overensstemmelse med kommunens gældende tillæg til Spildevandsplanen.
Det er den til enhver tid gældende spildevandsplan for området, der bestemmer, hvordan spildevand og overfladevand skal håndteres inden for lokalplanområdet.

Lokalplanområdet er delvist omfattet af Jørlunde kirkes kirkebyggelinje efter Naturbeskyttelseslovens § 19. Kirkebyggelinjen har til formål at beskytte kirker, der ligger mere eller mindre åbent i landskabet, mod, at der opføres bebyggelse, som virker skæmmende på kirken eller hindrer kirkens synlighed i landskabet. Inden for en afstand på 300 meter fra Jørlunde Kirke må der således ikke opføres byggeri eller anlæg med en højde på over 8,5 meter i forhold til naturligt terræn. Lokalplanen sikrer, at der i lokalplanområdet ikke må opføres bygninger, der er højere end 8,5 meter. Lokalplanen respekterer dermed kirkebyggelinjen efter naturbeskyttelseslovens § 19.

Med hjemmel i Naturbeskyttelsesloven§ 17 er der fastsat en skovbyggelinje for Hørup Skov, der ligger nord for lokalplanområdet. Hele lokalplanområdet ligger indenfor skovbyggelinjen.

En skovbyggelinje er forsat for at sikre frie udsyn til skove og skovbryn, og for at kunne bevare skovbrynene, som værdifulde levesteder for plante- og dyreliv. En skovbyggelinje ligger i en afstand af 300 meter fra skoven. Indenfor skovbyggelinjen må der ikke placeres bebyggelse, såsom bygninger, skure, campingvogne og master.

Sideløbende med lokalplanforslaget anmoder Frederikssund Kommune Miljøstyrelsen om en reduktion af skovebyggelinjen for det areal, som er omfattet af lokalplanområdet.